Igår kväll slet jag fram en påse jordgubbar och satte igång och gjorde glass/sorbet.
Jag ville ha lite tills mamma kommer hit imorgon igen, dock bara för en natt. Men det känns som att glass kan vara lika gott som efterrätt som en stor mastig kaka.
Jag hällde i ca 4 dl jordgubbar i mixen tillsammans med ca 1 dl grädde och mixade tills bären var tillräckligt mosiga. Sen skopade jag i ca 2-3 tsk vaniljsocker och blandade lätt i hop det med sked. Som avslutning på det hela och för att göra det hela lite krämigare tog jag och hällde i ca 2 dl yoghurt. Våran yoghurt hade smak av sommarbär, men det funkar nog minst lika gott med vilken smak som helst.
In i frysen över natten för att stelna och sen in i kylskåpet för att tina upp till krämig konsistens.
Smarrigt värre :)
Måste ligga i släkten av att älska glass/sorbet.
SvaraRaderaEtt måste att prova :)