Jag var alltså mer hungrig än vanligt(!)
Whaaaat? tänker ni säkert nu, och jo låt mig försäkra er om att så var fallet.
Jag har förstår ni satt en beprövad regel på mig själv, ni vet den där förbannade "ät var tredje timme" regeln. Och kruxet med den är ju att du inte får möla ner 2 portioner mat varje gång du äter utan du får banne mig äta med måtta ifall om du ska äta 5 ggr om dagen.
Så det är väl det jag gör nu, äter med måtta. And aj dånt lajk it!
Henrik hade först tänkt laga Pasta Bolognese, men då vi scannade av kylen och bara såg ett liiitet, litet paket köttfärs kvar la vi ner den idén och projekt "Emma kokar ihop något själv" fick ta plats.
Ingen är ju gladare än jag när jag får laga mat utan recept, Henrik är inte så glad dock och det kan ha och göra med att mina utsvävningar brukar bli lyckade mat eller bakverk ungefär 1 på 20.
Men denna gång hörni, jisses, vad gott det var! Till och med Henrik tyckte det och det tar jag som bra poäng :)
Jag gjorde som följer;
Kikade på vad vi hade, knådade axlarna på mig själv och tog fram creme fraisen. Det är ju liksom grunden i alla mina maträtter.
En liten anekdot; Det fanns en gång i tiden då det inte spelade någon roll vad jag stoppade i mig och jag åt creme fraise direkt ur burk, hade den fetaste grädden i maten och kunde äta mackor en hel dag och fortfarande ha gått ner ett par kg dagen efter.
Men som med allt annat så är den tiden förbi och här har vi mig nu, vilsen och rädd då jag inte vet hur jag ska kunna överleva på mat som är gjord på matlagningsgrädde, fullkorns och kesella. Det är hemska tider detta det här, hemska tider.
Jag rev lite till och fann majs, hummerfond, räkor, brieost och persilja.
Jag satte på vattnet för pastan och lät sedan creme fraisen smälta i en kastrull bredvid som jag saltade lite lätt. Jag skalade räkorna och hävde ner dom i den nu flytande creme fraisen.
Rör om gör jag nästan hela tiden då jag inte tycker om flytande brända bottenbitar i min sås.
1 halv burk majs (den minsta sortens burkar) 1 eller 2 matskedar hummerfond, 1 tårtbit brieost som jag smulade ner. Jag skar bort det där vita runt osten först och sedan när det hade kokat upp toppade jag allt med fryst persilja, kanske 2-3 matskedar.
Egentligen så behöver jag inte skriva ut hur mycket utav varje sak som behövs då jag mer tror på att smaka sig fram och att om man bara har ingredienserna så kommer man långt på det.
När pastan hade kokat färdigt hällde vi upp allt samlat i våran största serveringsskål och för syns skull smulade jag över lite persilja även där.
Prova vetja, om ni törs :)
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar