Den som är den

Den som är den

fredag 28 september 2012

Jag väljer lycka framför allt annat


(Bilder från förra hösten vid den här tiden)

Jag ligger fortfarande i soffan där jag la mig för flera timmar sedan. Jag måste erkänna att det ger mig "träsmak" av att ligga här och säkert ett ryggskott innan veckan är slut. Men jag måste ta det lugnt, jag måste tvinga mig själv att lära mig att det ät ok att inte göra något speciellt. Att jag inte blir en lyckligare människa för att jag har många järn i elden. Att lära mig vad jag mår bäst av och inte vad som ser bra ut på papper, vad som ser skoj ut på bild eller vad andra skriver om vad de gör. Jag måste finna mig själv i mitt egna hem igen. Det har varit mild sagt rätt körigt de sista åren och eftersom rösten inuti kvävs av kaos och man tappar förmågan att lyssna på vad man egentligen vill och känner så blir det lättare att låta andra berätta det. Alltså, man dyker in i bloggar, i tidningar i filmer och i andras berättelse, andras liv för att man inte längre är förmögen att leva sitt egna. Inte fullt ut i alla fall. 

Det är så viktigt att man har en röst, alla har det tror jag. Det gäller bara att lära sig att lyssna och tyda vad den säger. Min säger stopp, lugna dig, prioritera om, men framförallt minns. Minns hur du en gång var innan du tappade bort dig själv. Minns vad som gjorde dig lycklig och kör på det. Låt det inte spela någon roll om det är annorlunda, om det är omordernt eller går emot normen. Kör på det bara! Livet är på riktigt alldeles för kort för att göra saker som gör dig olycklig. Det är något som jag tror på med hela mitt hjärta. Livet är alldeles för kort för att fundera över hur man kan vara alla till lags, hur man framstår i andras ögon och huruvida den där soffan var vit eller beige. 
Ibland måste man för sin egna skulle kliva ur sin bubbla och titta på sig och sitt liv från utsidan. Och kanske med lite tur se att saker och ting inte är så där skitnödsviktiga som vi ibland tycker att dom är ibland. Bara för två veckor sedan satt jag och surade över hur dyrt det skulle bli att byta golv i hela huset, jag kunde inte föreställa mig att leva en dag till utan vita trägolv. Missförstå mig rätt nu, vita golv ska det fortfarande bli, jag tappar ju inte min smak bara för att jag vill lära mig att prioritera rätt. Jag menar bara att livet kanske inte måste kännas oumbärligt att leva bara för att det inte blir precis som jag vill, exakt när jag vill det. 

Nej, hörni. Jag ska börja leva mitt liv som en lycklig människa. Jag säger detta med aaaaallt mitt bagage så ni inte tror att det är "lätt för mig att säga", för det är det inte. Jag väljer att vara lycklig, jag vill vara lycklig och jag vill leva mitt liv precis så som jag vill leva det. Omordent eller inte!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar