Den som är den

Den som är den

måndag 20 augusti 2012

Stöd



I många år har jag känt och tänkt att jag längre fram i livet, när allt ser lite bättre ut skulle ansöka om att få bli stödfamilj.
Som kontaktfamilj tar man emot ett barn eller ungdom i sitt hem t.ex. 1-2 helger i månaden för att avlasta barnets familj. Anledningen till att en kontaktfamilj behövs, kan vara många. Det kan vara ensamstående föräldrar som behöver stöd, tonårskillar som behöver manliga förebilder, barn med funktionshinder eller att någon i familjen har en sjukdom som gör att det behövs avlastning ibland. Det kan även vara föräldrar som inte förmår att ge barnet det stöd som behövs fullt ut eller att barnet eller ungdomen behöver ett miljöombyte.
Det känns i alla fall som att tiden är kommen nu, så jag nämnde idén till Henrik och blev inte ett dugg förvånad när han utan att ens blinka sa, men Självkart ska vi det!
Så nu idag ringde en jätte trevlig tjej från Motalas socialkontor upp mig och vi pratade en hel del om mig och Henrik, vår livssituation etc. Och nu är det bestämt att de ska komma på hembesök hos oss nästa vecka :)
Jag kan inte vara lyckligare just nu, detta känns så rätt!
Självklart ska vi vara stödfamilj! Vi har ju platsen, vi har tiden och engagemanget så varför inte!
Jag är själv ett barn som haft en stödfamilj från det att jag var 2 tills idag egentligen, men rent juridiskt så var inte hon min stöd mamma längre från det att jag blev 18 år och myndig. Hon är den solstråle som lyst upp vår tillvaro och utan henne hade jag handen på hjärtat inte suttit där jag sitter idag.
Det vill jag ge vidare till någon annan, jag vill ändra någons förutsättningar i framtiden. Jag vill visa hur det KAN se ut när det är lugnt, normalt och tryggt. Det vill jag ge ett barn. Ett barn som redan sett hur dåligt det kan kännas och vara.
Åh, det ska bli en fröjd att få göra detta om det går igenom J

2 kommentarer :

  1. åh vännen, ni är heeeelt fantastiska & ni kommer att vara den perfekta stödfamiljen <3

    SvaraRadera
  2. Ni är som gjorda för detta. Jag skriver gärna ett intyg på detta :)

    SvaraRadera