Den som är den

Den som är den

söndag 22 juli 2012

Vecka 12




Bebisen

Fostrets längd är denna veckan ungefär 4-5cm och väger mellan c:a 40 gram, mer än en fördubbling på bara 3 veckor!

Vid den här tiden börjar fostrets skelett att bildas och förkalkas så sakteliga, även om ändarna förblir mjuka och flexibla ända upp i tonåren för att kroppen ska kunna växa. Matsmältningssystemet förmår nu göra sammandragningar som för maten genom tarmarna, och det kan också tillgodogöra sig socker.

Hypofysen har börjat producera hormoner och det är vanligen möjligt att höra hjärtslagen med en doppler hjärtmonitor. Bebisen har också börjat utveckla reflexer och dess hud är väldigt känslig. Hjärnan är fullt utvecklad och detta gör att den nu kan uppleva smärta. Ögonlocken har bildats och täcker ögonen men kommer att förbli stängda fram till den sjunde månaden för att skydde de ännu inte färdiga ögonen.

Även om du inte kan känna bebisen röra sig ännu så kan man stimulera honom så att han öppnar munnen och rör fingrar och tår.

Du

I slutet av veckan är din livmoder för stor för att rymmas helt och hållet i ditt bäcken. Det är möjligt att du kan känna livmodern strax ovanför blygdbenet.

Livmodern fortsätter att växa genom hela graviditeten, och återgår till  normal storlek inom några veckor efter förlossningen. Innan graviditeten är livmodern nästan solid och väger c:a 70 gram, men vid förlossningen väger den omkring 1.1 kg och innesluter fostret, fostervattnet och moderkakan!

Det kan hända att du börjar känna dig bättre och inte lika illamående då denna hos många kvinnor brukar avta omkring vecka 12. Det är också möjligt att det börjar synas på din mage att det finns en liten bebis därinne, särskilt om det inte är din första graviditet.

Rymliga och löst sittande kläder känns bäst nu. Det är inte bara magen som växer, utan också dina bröst, höfter och midja ökar i omfång.


1 kommentar :

  1. Stolt 2-barns mamma23 juli 2012 kl. 22:25

    bebisen..ja ena stunden i magen..föds...växer..växer och vips är de 10 år med stark vilja, charmig när de vill och sen vips blir de 17 år och sitter brevid och övningskör, jobbar extra, planerar att flytta hemifrån. Ja tiden går fort och man njuter. Sen hoppas man på att man får barnbarn som man kan skämma bort som man gjort med sina egna. Då kommer bullfarmor in ;)
    När det gäller ens egen kropp..ja med med facit i hand, så hade dagens stödstrumpor för vatten i benen varit bra, dagens mamma trosorna som hållt det mesta på plats :) MEN jag hade ätit och njutit som jag gjort under två graviditeter och det var inte för två för det gjorde den sken gravida blivande pappan. Lycka Till!!

    SvaraRadera