Den som är den

Den som är den

lördag 29 mars 2014

Torghandel och årets första glass




Vi var ner på torget idag och strosade. Frossade bland alla fina snittblommor och härliga grönsaker. Det är något visst med att få handla där, närodlat och så där lagom pittoreskt.
Jag gillar det. 
Mitt favoritord är ju tidlöst och att handla så här på torgen känns just det, tidlöst.


Förr var det en del av den vanlige svenskens vardag att ta vagnen och ge sig iväg för att handla på torget eller för att ställa sig själv där och sälja. Idag är det mer en lyxvara och något man unnar sig att göra. Och vardagslyx eller att få unna sig själv något, vad den än må vara kommer aldrig att gå ur tiden. 


Dessa (fyra, men en gick sönder) glas/ljusglas unnade jag mig själv från Indiska när jag var i Gävle. De gillades såklart på grund utav den guldiga kanten. De påminde lite om glasen från Svenskt Tenn om ni vet vilka jag syftar på?!


Sen var det dags att premiäräta glass. Pressbyrån hade 50% på alla glassnyheter och jag tänkte when in Rome och valde den med snyggast förpackning ;) 



Det stod att den skulle smaka champagne


och det gjorde den också. Men utan att bli äcklig för det (jag gillar ju inte smak av alkohol jag) och jag smaskade i mig hela på ett par minuter bara.


Nu har Henrik åkt iväg för lite firande med sitt fotbollslag, de skulle grilla och mysa i solen grabbarna.
Brokeback fotboll ;)

Ikväll var det menat att vi skulle iväg över till grannen på 30-års firande men igår kväll fick jag ett sms där det stod att deras minsta åkt på scharlakansfeber och om man inte haft halsfluss för kan man bli smittad. Jag har aldrig haft halsfluss. Henrik har det, men inte jag. Jag har varit ett relativt "friskt" barn när jag växte upp och nästan aldrig varit sjuk som vuxen heller. Inte mer än vanliga förkylningar eller någon febertopp här och där.

Så för att inte utmana ödet beslöt vi oss för att hoppa kalasfirandet idag.

Så det blev en oplanerad lördag ändådå. What to doo.

Hoppas att ni njuter i solen nu. Själv ska jag iväg och handla något gott till kvällen.
See ya!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar