Den som är den

Den som är den

tisdag 25 februari 2014

Thon, Y & Kopior


Det finns heta debatter kring detta med kopior och jag står med ena foten på varje sida. Min förståelse för att det måste kännas kränkande och frustrerande att se sitt verk, sin idé kopieras och tillverkas på annat sätt än originalet för att sedan säljas till en bråkdel av priset. 

Å andra sidan är jag en utav dem som råkar gilla vad hon gillar och ibland råkar det vara någonting som kostar 3 skjortor om inte mer. Nu är det inte så att jag "ger mig på jakt" efter en kopia utan jag ser mig efter the next best thing. Något som kan åtminstone påminna om vad jag egentligen vill ha. När det då dyker upp en kopia ja det då är det tuffare. Här dinglar dom med det jag vill ha framför fejset på mig och säger att det kostar bara en skjortärm. 

En moralisk fråga, en individuell fråga eller en budget fråga?

Vissa hävdar att "design inte är en mänsklig rättighet och antingen har man råd med det eller inte". Priset riktar sig klart och tydligt till en väldigt speciell typ av klientel och det är oftast dom också som skriker högst när en kopia kommer ut på gatan. 
Inget fel i det, jag har bara svårt för allt pretentiöst. 

Om jag skulle köpa en kopia av något så skulle den i alla fall aldrig kunna ge mig samma känsla som originalet. Det är nog en psykologisk grej. 
Hur många "kopior" av inredningsdetaljer har man liksom inte köpt och inget utav dem håller jag speciellt högt i värde som om det hade varit the real deal. 

MEN, nu sitter jag här och funderar på stolar i alla fall, och att dem ska vara svarta det vet jag redan, och att modellen ska vara tidlös är ett givet. 
Så vad blir det då?

Thonet no 14, 1'450 kr hos Länna möbler & Rum21

Ja jag är ju löjligt förtjust i Thonet stolen, dock inte no 14. Den känner jag skulle fungera bättre i ett mindre kök då den känns som en tjusigare variant av pinnstolen.

Thonet no 30, 2'750 kr hos Länna möbler & Rum21

Nej jag är ute efter den här!

Men det finns nog en för många stora bloggare där ute som har just dom jag vill ha och gud förbjude om man skulle bli anklagad för att härma, det finns för många bloggpoliser där ute ;)

 
CH24 "Y-stolen", 6'380 kr hos larssonfurniture.

Sen har vi Y-stolen som med sin karm är en lika värdig motståndare som Thonet stolen. Dock är den liiiiiite dyrare än Thonet stolen och den är liiiiiiiiiiiite dyrare än vad jag har råd med. Kanske kan köpa en och så får Henrik sitta på pall... så länge. 

En stol i månaden i 4 månader? Allt är ju bara en fråga om vad som är värt det? Tycker jag om dessa stolar för att de är i ropet nu? Kommer jag tröttna på dem om ett par månader? 
Eller är det tidlösa klassiker och en investering

Livsavgörande frågor som måste besvaras ;)


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar