Den som är den

Den som är den

lördag 16 februari 2013

Rätt och Fel

Rätt och fel. Är det alltid så enkelt ?! Vi föds till denna värld med noll livserfarenhet, noll kunskap om livet, inget facit, nada. Vi lär oss av dem som levt innan oss som också dom börjat på noll osv, och vi lär oss allt eftersom. Det finns dom rätt och fel som för dem flesta är självklara, du skall icke dräpa är ett bra exempel. Men jag får för mig att det finns lika många versioner av rätt och fel som det finns människor på jorden och då börjar det bli snårigt. Då börjar vi bryta ner det till individnivå. vad är rätt för mig alltså. Och när det kommer till DITT liv så är det en ganska bra start, att tänka på vad som är rätt för dig. Men det är verkligen inte så enkelt. När det kommer till kärlek är inget enkelt. Eller ska det vara det? Vad är rätt och vad är fel? Vad är sunt förnuft och vad är fiktion? Vad är verklighet och vad är Hollywood? Vissa har den turen att de hittar den där som man passar extra, extra bra ihop med och det mesta även om det är jobb känns kanske inte så jobbigt eftersom man är med den man verkligen "ska" vara med. Det händer att man gemför sig med dom, det händer även att jag gemför mig med alla Meg Ryan filmer som någonsin gjorts. Men för oss andra då, som verkligen känner hur jäkla motigt det faktiskt är att gå upp för den metaforiska uppförsbacken i förhållandet. Vi som börjar tvivla på att det ska krävas så mycket möda "om det verkligen är rätt", vad ska vi göra? Ska man kämpa på, för det är så man gör i verkliga livet eller inser man att det kan finnas en bättre match till oss där ute? Hur ser livet ut egentligen? Vad är rätt och vad är fel? Individuellt antar jag. 
En stor, stor del av mig vill att vi kämpar på, att vi tar oss upp för den här backen som mer och mer börjar likna ett berg och kommer upp till toppen tillsammans mer stark och nära än innan, och en annan del av mig säger att vi bara lurar oss själva för riktig kärlek tvingar man inte upp för ett berg. 

Rätt och fel alltså.. det är vad vi pratar om nu, är det rätt av oss att försöka eller är det fel av oss att fortsätta tillsammans. 

Hur kan det kännas så rätt men vara så tufft. 

1 kommentar :

  1. Intressanta frågeställningar men facit på livet får du mycket senare och då vet du vad som var rätt eller fel // Styrbjörn

    SvaraRadera