Den som är den

Den som är den

söndag 13 januari 2013

Då var den första helgen officiellt över


Go' söndag! 

Ja men då var helgen som stöd föräldrar officiellt över då. De små liven har åkt hem och Henrik åkte till en vän för att titta på fotboll så det är bara jag kvar i den lilla radhuslängan. 

Det gick över förväntan. Jag menar vi har inga barn, inget av detta kommer sig naturligt för någon utav oss. Sen är det en väldig skillnad att ha andras barn än sina egna barn plus att det bara är i en helg någon gång då och då. Det blir en skillnad för oss alla, även barnen. Så denna helg gick åt att känna lite på detta, lära känna varandra, sakta men säkert implementera någon viss struktur så att det vet till nästa gång på ett ungefär hur en helg här ser ut. Vad som fungerar och vad som inte fungerar. 

Exempelvis så tyckte inte vi att man behövde ha "snuttis och tuttis" på dagarna utan de har man när man ska sova. Så lill-pojken fick en alldeles egen liten burk som han direkt på morgonen kunde lägga snuttefilten och nappen i, stänga locket och själv stoppa undan burken i köket där den då kunde stå tills på kvällen.  
Det gick hur bra som helst. 

Fredagen då; de kom hit vid fem tiden och i samma veva kom Henrik hem från jobbet så vi startade med maten direkt vilket blev lax tacos. Det gick hem hos lillebror men inte hos stora syster (vilken var eeeextremt petig i maten.. precis som jag var). 
Efter maten och eftersom klockan hade hunnit bli ganska mycket fick de gå upp och sätta på sig pyjamas och så drog vi igång en film som vi alla satte oss och tittade på med lite popcorn. 

Lillebror somnade efter femton minuter ungefär :) Stora syster, och eftersom vi inte riktigt vet när det är ok att lägga barn på helgen, fick vara vaken tills vi gick och la oss vilket blev halv elva ungefär.
Det kändes lite sent så i fortsättningen kommer det nog få bli tidigare. Vi vill att dem ska känna att det finns regler och en viss struktur när dem är här. Jag tror att det kommer ge en känsla av trygghet när det ser likadant ut och att de själva vet vad som gäller och vad som ska händer. 
Tiden fram till läggdags är deras tid och vi har full fokus på dem och sen är det våran tid (tvåsamheten vet ni :) därför får det inte heller bli för sent.


Lördag morgonen blev ju lite rolig tycker jag. Henrik jobbade på lördag så det var bara jag och barnen.
Jag låg kvar och hörde hur de höll på att viska på deras rum. De ville väl inte väcka mig antar jag utan höll
sig på rummet och lekte fint och tyst. Jag bara låg och log :) Till sist ropade jag till dem så att de skulle känna att det är ok att komma in till mig. 
"Goooo morron" :)



Vi åt frukost, "degade" blåbärsmuffins med choklad överdrag


 lekte troll 


spelade spel på datorn 



Klädde oss varmt och gick låååååååhååångt till en lekplats med lingunga.
Väl där så var vi alla tre helt slut så vi orkade inte leka utan vände och gick hemåt igen.
Det fanns ju så mycket att se och klättra på, på vägen dit med.


Vi gick hem och åt våra muffins till en varsin kopp varm choklad istället. Då hade Henrik hunnit komma hem också så han med fick muffins och choklad. 

Maten på kvällen som tydligen blev så god att lillebror åt fem portioner blev hemmagjorda köttbullar, hemmagjord potatismos och gräddsås med lingonsylt. 
Skamligt gott! 

Sen blev det pyjamas igen och lördagsgodis framför en film i soffan och vid åtta sov lillebror igen :) 

Idag låg jag kvar i sängen och drog mig medan Henrik gick upp och styrde skeppet. Jag kom inte i säng förrän vid 04.00 då jag satt och småskvättade på toan. Aj, aj, aj. Det är verkligen som att det brinner i urinröret som slagit knut på sig själv medan du är kissnödig som du aldrig varit kissnödig förr. 
Du kan klämma ur dig två droppar om du har tur. 

Idag har det varit kinkigt, osams och grinigt. Antar att det är en omställning för dem med att vara utan mamma så länge. Stora syster blev väldigt kramig och skulle promt bli buren en stund medan hon var "ledsen och otröstlig" :) Själv tyckte jag att det var super mysigt.

Så medan Henrik lagade lunch till oss, våfflor, så mös vi i soffan med både napp och snuttis (konsekvent va?;)


Sen kom mamma och åt med oss och barnen berättade vad det hade gjort och fick bjuda på muffins som de bakat själva. Sen åkte de hem och helgen som stöd föräldrar var officiellt över...

Jag mår toppen och kunde inte vara mer nöjd över detta val 


1 kommentar :

  1. Men åååååh så mysigt, fina niii !! :D

    Jag sa ju att köttbullar går hem ;P hihi.
    W skulle kunna äta huuur många somhelst, sist fick jag sätta stop vid 12 köttbullar :P haha.
    Själv äter man typ 6 st, hur får dom små magarna i sig så många undrar man ju ?! :P haha.

    När ska ni ha dom nästa gång då? :)
    jag vill komma åh hälsa på dig snaart !!
    Mamma och Micke åker uomlands 1 feb och då ska vi få låna deras bil, alltså har vi två så då funderar jag på att bila ner till er någon helg, kanske någon vill följa med mig, Anna eller Hanna tex, ska kolla :) Om det går bra för er då såklart ?! ;P haha.

    SvaraRadera